Renovácia favorita

V článku sa dočítate čo to o príbehu bicykla Favorit, ktorý vidíte na fotke a ktorý prešiel so mnou kus Európy. Taktiež ho porovnáme s novodobými bicyklami, priblížime Vám samotnú renováciu tohto historického bicykla (aj s prepočítanými nákladmi, ktoré renovácia zožrala) a v neposlednom rade odpovieme na veľmi dôležitú otázku „Dajú sa napraviť chyby urobené v mladosti ?“ Ak budete mať akékoľvek otázky ohľadne renovácie Favorita, neváhajte nás kontaktovať. Sledujte nás na Instagrame @_ridepoint_

Neviem, či názov renovácia Favorita je správny. Totižto, ako som sa dozvedel od staršej generácie, tak som proste ten bicykel „zničil“. Každopádne o mojej mladíckej nerozvážnosti neskôr. Keď som začínal s cyklistikou, tak som mal horský neodpružený bicykel, ktorý som využíval na dlhé výlety (100 km +), čo si všimol otec a povedal, že je to zbytočné mrhanie energie a že si mám buď kúpiť cesťák alebo mi dá Favorita a mám si ho prerobiť. A tak som si povedal, že prerobiť retro bicykel je geniálny nápad. Áno, mal som asi tak 17 rokov, myslel som si, že viem všetko a pritom som si nevedel ani vymeniť dušu na bicykli.

Favority v Melku

Favorit vs. novodobé stroje ?

Na starých bicykloch sa mi páči, že je s nimi skoro vždy spojený určitý príbeh, kus histórie. Nie ako dnešné bicykle, ktorých „životný príbeh“ je taký, že no včera som si kúpil S-Works za 5000 eur, ktorý má komponenty vyrobené v Japonsku, rám niekde v Amerike, je poskladaný v Číne, privezený Taiwanskou spoločnosťou, ktorá 2 týždne blokovala Suezský prieplav a na Slovensku mi to predal importér cez e-shop. Retro bicykle ako Favorit alebo Eska, to je niečo úplne iné. Boli vyrobené v úplne inej dobe, neexistoval taký obrovský konzum ako dnes, nebolo toľko modelov na výber a aj napriek tomu ľudia milovali tieto bicykle. A hlavne, retro bicykle mali (a majú) dušu, teraz nemyslím tú kolesovú 🙂

S- Works v hodnote auta
Favorit v hodnote omotávky na S-Workse

Aký je príbeh tohto Favorita ?

Príbeh tohto historického bicykla sa začína podobne ako väčšina socialistických príbehov spojených s nakupovaním. Dedo chcel pre otca bicykel, a tak šiel stáť celú noc pred obchod v Michalovciach, aby na druhý deň dostal jeden z troch bicyklov, ktoré došli na predajňu. Bicykel, samozrejme, nedostal. To staršiu generáciu mojej rodiny nijakým spôsobom neodradilo a rozhodli sa, že bicykel musia zohnať.

Po krátkom brainstormingu padlo rozhodnutie, že idú hľadať bicykle po kovošrotoch. Pri prvej návšteve kovošrotu uvideli tohto krásavca, a tak neváhali a hneď ho kúpili. Aj keď im chlapík z kovošrotu povedal, že už lepšie kúsky sú rozpredané, tak to vôbec nevadilo a hneď ho brali.
Otec následne urobil nevyhnutné úpravy na to, aby sa mohol pridať k ostatným palínskym Eddy Merckxom – nalepiť nálepky Campagnolo (pozn. autora – Palín – dedina na východe Slovenska).
Hotovo.

Pôvodný, neprerobený Favorit

Po nevyhnutnom vylepšení prešiel tento bicykel okolo Šíravy, ale aj na futbalové derby Palín – Stretava, ponosil nejaké tie vrecka cementu a odviezol aj 3 kámošov naraz. Následne bol hodený pod azbestovú strechu v Palíne a tam ležal 30 rokov.

Tu prichádzam do príbehu ja – ako mladý cyklista na horskom bicykli, ktorý sa chcel na cestách menej trápiť, a tak mi otec vraví, však si ho prerob. Tak som sa teda pustil do prerábky bicykla, bez akýchkoľvek znalostí a zručností. Renovácia Favorita, áno, s odstupom času môžem povedať, že som historickú hodnotu toho bicykla zničil. Každopádne aj napriek vyššie uvedenému, môžem suma sumárov zhodnotiť, že sa mi podarilo poskladať parádny bicykel, ktorý sa mi ozaj páči, ktorý mám veľmi rád a ktorý so mnou už prešiel tisíce kilometrov.

Favorit v Gyori

Renovácia Favorita

Aby bol Favorit pripravený na cestovanie po Európe, musel som ho kompletne rozobrať. Následne ako „veľmi skúsený“ mechanik som všade natrepal kopec oleja/vazelíny a poskladal ho späť. Avšak renovácia Favorita neskončila len týmito úpravami. Vyšiel som na povalu v Palíne a našiel som tam nejaké diely z Esky, a tak som nahádzal na ten bicykel všetko, čo som našiel.

Rám

Za ten som od staršej generácie dostal neskutočný zdrb. Totižto, prestriekať pôvodný lak, je ževraj čisté diletantstvo. S odstupom času ma to ozaj mrzí, každopádne, čas už nevrátim. A tak som si kúpil sprej z Hornbachu za 5 eur a na hulváta som prestriekal celý rám na čierno. Pôvodnú farbu som samozrejme zbrúsil. Aby toho nebolo ešte dosť, tak som do rámu vyvŕtal dve diery, aby som mal kde dať držiak na fľašu.

Riadidlá

Pôvodná omotávka sa mi už trošku hnusila, a keďže som uvažoval o tom, že si prestriekam bicykel na čierno, tak som nahodil čiernu omotávku. Ďalej som si vyrobil „rozširovák riadidiel“ alebo po anglicky tzv. bar extender. Tým, že som si prehadzovačky nahodil na riadidlá, tak som nemal miesto na tachometer, svetlo a iné veci, tak som z plastohliníkovej trubky vyrobil takýto držiak.

Kolesá

Tie sú pôvodné, dokonca som zachoval aj plášte spred 30tich rokov. Musel som však podoťahovať jednotlivé špice, výškovo aj stranovo vycentrovať koleso. Duše som, samozrejme, vymenil, staré „gumičkové“ ventily mi ozaj nevyhovovali. Duše treba vymeniť, moderné presta ventily toho znesú ozaj veľa a sú spoľahlivé. Brzdy som vyčistil a vymenil som brzdové gumičky.

Stredové zloženie

Pôvodné Favoriťácke stredové zloženie bolo pozvárané a naozaj som neplánoval jazdiť na bajku so zvareným stredom. Ten som odbrúsil a z náhradných dielov z Esky som nahodil nové stredové zloženie s klínkami alebo historicky – kajlíkmi. Klínky som samozrejme vymenil, aj keď asi to aj tak bude zbytočné, lebo sa zase v tej najnevhodnejšej chvíli zlomia. Klínkový systém je ozaj jeden z najhorších systémov upnutia kľúk, aký kedy bol vyvinutý, no patrí to k Favoritovi. Vždy keď sa chystáme na niekoľko sto kilometrové výlety, nesiem so sebou 4 náhradné klínky (kajlíky).

Voľnobežka/reťaz/prehadzovačka

Prehadzovačku som musel kúpiť novú. Ide o úplne najzákladnejší typ za 5 eur z lokálneho cykloshopu. Výhodou je, že aj za takúto nízku cenu sa dá radenie pekne indexovať podľa stupňov, len sa s tým treba pohrať. Pôvodná Favoriťácka prehadzovačka je tiež super, len tú čo som mal pôvodne na bicykli nebola použiteľná. Počítajte však s tým, že pri pôvodnej prehadzovačke musíte chvíľu hľadať správny prevod, aby to nevydávalo zvuky. Reťaz som kúpil novú, predsa len tú starú už chytala pomerne značne korózia. (hej, je to celé extrémne zasraté od oleja – požičal som Favorit kamošovi a on sa rozhodol tam natrepať oleju jak do auta a súhlasím, musím to už vyčistiť).

Sedadlo/bowdeny

Sedlovka je pôvodná. Síce po toľkých kilometroch sa mi už trošku rozpadla a musel som ju spáskovať a teraz hľadám vhodnú náhradu. Staré bowdeny som vyhodil a pokúpil som nové. Vždy sa mi páčili lanká schované kompletne celé v bowdenoch. A tak som aj spravil. Prehadzovať ide ľahko a aspoň nemusím riešiť, či sa lanko zasralo od bordelu z cesty.

Celkové náklady (ceny spred cca 2 rokov)

Nová omotávka – 5 eur
Duše – 4 eurá
Bowdeny – 6 eur
Nové lanká – 4 eur
Sprej – 5 eur
Nová prehadzovačka – 5 eur
Prehadzovačky na riadidlách – 8 eur
Brzdové gumičky – 4 eur
Reťaz – 5 eur
Držiak na fľašu – 3 eur
Oleje, mazivá, skrutky, klínky (kajlíky) – cca 6 eur

CELKOVO – 55 eur

Favorit ako bikepackingový stroj

Ako som už uviedol skôr, chápem, že nazývať tento proces renováciou je veľmi odvážne. Každopádne aj napriek chybám, ktoré som urobil si myslím, že môj Favorit vyzerá ozaj super. Je to perfektný cyklocestovateľský bicykel, je v rámci možnosti spoľahlivý a hlavne môžeme povedať, že to je cesťák na cestovanie za 50 eur, čiže sa ho nemusíte báť niekde oprieť, nemusíte sa báť, že by vám ho niekto ukradol a neriešite mále škrabance. V neposlednom rade je to kus histórie a vždy keď na ňom idem, tak uvažujem, že tento bicykel je dvakrát starší ako ja. Naviac tento bicykel už so mnou precestoval Dunajskú cyklotrasu, Viedenské Alpy, okolo Neusiedler see, zašiel z Bratislavy do Bystrice a množstvo ďalšieho. Celkovo na ňom mám najazdených už okolo 10 000 km a musím povedať, že je tento retro bajk neskutočný! Renovácia Favorita sa teda asi podarila.

Je možné napraviť chyby urobené v mladosti ?

Aj napriek tomu, že v 17tich som rozum moc nemal, tak aktuálne mám 23 a nemyslím si, že by som s rozumom na tom bol lepšie, ale minimálne mám podstatne viac skúsenosti a absolvoval som viacero kurzov od starších profíkov. Naučili ma ozaj množstvo vecí ohľadne renovácií Favoritov a zároveň som od kolegu dostal takúto mašinu (kuk nižšie). Tak snáď na druhýkrát renováciu už urobím tak, ako sa má. Každopádne ak budete mať akékoľvek otázky k opravám Favoritov, tak neváhajte sa pýtať (kľudne prostredníctvom komentárov, správy na Facebooku alebo kontaktného formuláru) je vysoká šanca, že Vám budem vedieť odpovedať. Renovácia Favorita 2.0 zahájená 🙂

Druhá šanca ?

3 názory na “Renovácia Favorita”

  1. Zdar, prosim ako sa robi to vyváženie kolesa? 😉

    podoťahovať jednotlivé špice, vycentrovať a vyvážiť koleso

    Inac paradny clanok aj pristup,
    cestopisy som cital uz skor, super.

    Martin

    1. Ahoj 🙂

      Je viacero techník ako dokážeš vyvážiť (ide o výškove centrovanie, ale mne sa zapáčilo to volať vyvažovanie, tak sa ospravedlňujem ak to nejako terminologicky pletiem 🙂 ) koleso, keď máš tzv. „vajco“. Jedna je si kúpiť centrovací stojan za 80 eur a tam pekne vieš koleso vycentrovať aj výškovo aj stranovo. Každopádne ja túto metódu nepodporujem, keďže môj študentský budget na centrovanie kolesa je 10 eur a tak si v pohode dokážeš poradiť len so sťahovacou páskou a centrovacím kľúčom. Celý princíp stojí na tom, že potrebuješ znova spraviť z kolesa kruh (pretože teraz má tvar vajca).

      Postup je následovný:
      1. Upevni sťahovacie pásky k vonkajšiemu okraju ráfiku. Tak aby boli tesne nad ním, aby sa ho priamo nedotýkali. Podstatné tu je aby páska bola nad ráfikom (nie zboku, to by si len centroval, nevyvažoval)
      2. Otoč ráfikom a pozoruj ako sa ráfik približuje resp. oddiaľuje od sťahovacej pásky. Pokračuješ až po bod, keď sa sťahovacia páska dotkne ráfiku (tu je práve ten výchyl, ktorý potrebuješ vyrovnať)
      3. Jemným otáčaním ráfiku tam a spať zistíš, kde je stred výchylky.
      4. Tento bod potrebuješ pritiahnúť a tak pritiahneš dva špice (jeden na ľavej a jeden na pravej strane) v mieste, kde sa sťahovacia páska dotýka ráfiku.
      5. Potom nezabudni ešte aj stranovo vycentrovať koleso.
      6. Tento postup stále opakuješ až pokiaľ koleso nebude kruh, s tým, že s každým vyrovnaním posunieš sťahovaciu pásku nižšie ku ráfiku (ono prirodzene sa ti tam bude tvoriť medzera, pretože budeš to koleso vyrovnávať).

      Toto je môj overený postup a už som takto vyvážil x-kolies, tak verím že ti pomôže. Ak som sa nejak nezrozumiteľne vyjadril, tak kľudne napíš a prípadne pošlem aj nejaké fotky.

  2. No super práca! Čierna a chróm vyzerá super. Reči o zničení orginality sú hlúposť-nerobíte favorit pre múzeum…Teším sa na ďalšie články.
    Skvelé čítanie-parádna stránka-prajem veĺa šťastných km.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *