VÁŽSKA CYKLOMAGISTRÁLA

Vážska cyklomagistrála je považovaná za najstaršiu a jednu z najlepších súvislých cyklotrás, ktoré na Slovensku máme. A tak som si vytipoval krásne jarné počasie s dobrým severným vetrom a už ráno sedím vo vlaku smer Púchov. Treba povedať, že Vážska cyklomagistrála sa tiahne od Strečna až po Hlohovec, no úsek Strečno – Borčice/Nemšová idete po cestách. Ostatný kus cesty sa ide po cyklotrase.

160

Počet kilometrov

229

Výškové metre

7

Čas

Sledujte nás na Instagrame @_ridepoint_

Púchov – Nemšová/Borčice

Ráno sadám do vlaku o 8:13 z Bratislavy a okolo 10tej vystupujem v Púchove. V Púchove je veľmi svieže ráno. Je okolo dvoch stupňov nad nulou a mrznem. Rozhodol som sa neísť zo Strečna, lebo predsa len je začiatok sezóny a netrúfam si takú dávku kilometrov. Hneď sadám na bajk smerom na juh. Ako som uviedol skôr, tento úsek cesty nie je ničím zaujímavý, pretože idete po cestách, ktoré však nie sú frekventované. Nejde o hlavné ťahy, a tak na celých cca 30tich kilometroch ma obehlo do 10 áut.

Väčšina cesty z Púchova do Nemčíc vyzerá takto

Čo však treba povedať, je fakt, že na tomto úseku sa vám ukáže sem tam Váh a máte pocit, že idete popri ňom. Chápem, že by bolo náročne postaviť magistrálu priamo popri Váhu, no názov Vážska cyklomagistrála nie je celkom presný. Popri Váhu jednoducho nejdete, skôr len kopírujete úsek kade tečie Váh, ale popri rieke nebicyklujete. Ďalšie úseky cesty skôr kopírujú umelo postavené kanály a diaľnicu. Váh som potom videl už len v Trenčíne a v Piešťanoch.

Jeden z mála výhľadov na Váh

Nemšová – Trenčín

Alebo z môjho uhla pohľadu najkrajší úsek cesty. Na tomto úseku cesty idete po novom chrumkavom asfalte, s krásnymi výhľadmi a cez pozoruhodnú prírodu. Aj cyklotrasa sa všelijako krúti a teda stále musíte byť v strehu. Bufetov je tu dosť, takže od hladu neumriete. Asi najzaujímavejšia pamiatka na celom úseku je Pútnické miesto Skalka pri Trenčíne. Priamo pod touto úchvatnou stavbou sa nachádza odpočívadlo aj s náradím na opravu bicykla. Myslím, že zrovna toto odpočívadlo s cyklostojanom bolo aj v TV, že nejakí kreténi ho rozbili. Nechápem. Cesta je však ozaj parádna, je si kde sadnúť, máte sa kde najesť, je tu čo pozerať. A tak suverénne smerujem ku Trenčínu a už v diaľke vidím hrad Matúša Čáka.

Pútnické miesto Skalka pri Trenčíne

Trenčín – Piešťany

Chaos v Trenčíne

Tento úsek cesty mi robil najväčšie starosti. Vošiel som do Trenčína a kochal sa Trenčianskym hradom. Ponad Váh sa pozeráte na úžasný Trenčiansky hrad. Paráda.

Výhľad na Trenčiansky hrad z Vážskej cyklomagistrály

Táto idylka však spôsobila, že som sa zapozeral na hrad a stále idem rovno a rovno a zrazu som stratil klasickú červenú značku naznačujúcu, že idem po Vážskej cyklomagistrále. Cyklotrasa sa rapídne zhoršila a ja som musel využiť mapy. Zišiel som na cestu a asi po 2-3 km som opäť vyšiel na magistrálu. Netuším, kde sa stala chyba, ale asi som mal niekde prejsť na druhú stranu ešte v Trenčíne. Nevadí, už som znova na Vážskej cyklomagistrále.

Tu som sa stratil a vyšiel na nejakú rozbitú hrádzu

UPDATE k 15.2.2023: Bol som skontrolovať, čo je nové na Vážskej cyklomagistrále, a novinkou je, že úsek, kde som sa minulý rok stratil, som sa stratil aj tento rok, ale aspoň je na ňom nový parádny asfalt.

Toto je ten istý úsek, čo je na predošlej fotke. Paráda! 🙂

Za Trenčínom sa pripravte na to, že dlhé kilometre pôjdete po pomerne nudnej ceste. Musím však povedať, že povrch je ozaj neskutočný, dovolím si povedať, že kvalitou tohto asfaltu by sme dokázali zahanbiť aj Rakúšanov.

Nekonečné priamky s geniálnym asfaltom

Cesta je však veľmi monotónna, taká nekonečná priamka pomedzi polia a sem tam kopírujete aj Biskupický kanál. Aspoň sem-tam spestrí cestu nejaký ten prejazd cez most alebo nápis na ceste „Interreg“. Očividne, Vážska cyklomagistrála je taktiež financovaná z eurofondov, len ju treba dotiahnuť až po Strečno v takejto kvalite.

Popri Biskupickom kanále

Trenčín – Nové Mesto nad Váhom

Značenie je opäť parádne, častokrát podľa mňa až zbytočne veľa značiek – tam kde nie sú odbočky, sú tieto značky úplne zbytočné, ale aspoň informujú, koľko som od ďalšieho mesta. Bufety už pri cyklotrase nie sú, no altánky na oddych sa dajú nájsť.

Typické červené značenie na Vážskej cyklomagistrále

Vietor mi fúka do chrbtu a tak veľmi svižne vchádzam do Nového Mesta nad Váhom. V Novom Meste nad Váhom obchádzam záhradkársku oblasť a zas som medzi poliami. Zdalo sa mi, že som na chvíľu zahliadol aj Váh, ale to asi bude len fatamorgána. Toto je ozaj depresívne. Vážska cyklomagistrála a Váh som videl naposledy niekde pri Trenčíne a predtým pri Púchove.

Poza záhradkársku oblasť

Nové Mesto nad Váhom – Horná Streda

Pri Hornej Strede prechádzam na druhú stranu Biskupického kanála a končí sa luxusný eurofondový asfalt. Ak si chcete užiť ozaj rovnučký asfalt Vážskej cyklomagistrály, tak choďte z Nemšovej len po Hornú Stredu. Ďalej to už je trošku trápenie. Idem na Favorite, na ktorom ma tie korene a rozmlátená cyklotrasa až tak nebolia, ale na drahšom cesťáku by som si zanadával. Netvrdím, že to neprejdete na cesťáku. Prejdete, ale ozaj ísť viac než 25 km/h je koledovanie si o defekt.

Od Hornej Stredy sa kvalita ciest extrémne zhoršuje

UPDATE k 19.6.2022 – Viacerí z Vás ma informovali, že úsek cyklotrasy Horná Streda – Piešťany je už opravený a je tu natiahnutý nový asfalt. Osobne som ešte nebol, no ževraj je to úplna paráda aj na cesťáku a tak sa netreba toho báť.

UPDATE k 15.2.2023 – Bol som to osobne skontrolovať a je to paráda. Hladučký asfalt. Foto prikladám nižšie.

Úsek Horná Streda – Piešťany je teraz super

Horná Streda – Piešťany

A tak po podrytej polozničenej cyklotrase cestujem až do Piešťan. V Piešťanoch konečne vidím Váh. Prešiel som asi 80 km Vážskej cyklomagistrály a vidím Váh tretíkrát. Cyklotrasa asi 1 km pred kúpeľným mostom schádza na chodník. Určite spomaľte, je tu kopec ľudí.

Piešťany a výhľad na Váh

Prichádzam pred kúpeľný most, fotím zlomenú barlu a pokračujem ďalej ku vodnému areálu Sĺňava. Krásne výhľady na trblietajúcu sa Sĺňavu ma prebrali z mierneho spánku, do ktorého som upadol po kilometroch nezáživnej roviny. Od centra Piešťan sa už aj zlepšil asfalt a obchádzam Sĺňavu po síce staršom ale veľmi kvalitnom asfalte – vhodnom aj pre cesťáky.

Kúpele Piešťany

Piešťany – Hlohovec

No a posledným úsekom tejto cesty je od Piešťan až po Hlohovec. Za Sĺňavou ma ohúril cycling – friendly zjazd, veď posúďte sami. Tento nebezpečný zjazd je za Sĺňavou aj v roku 2023, dávajte si tu pozor!

Cycling-friendly zjazd

Následne sa motáte popod hrádzu a medzi poliami. Pri Drahovciach sa Vážska cyklomagistrála stočí na druhú stranu Drahovského kanálu. Opäť schádzam pod úroveň hrádze a na tomto úseku ma už začínajú obchádzať auta. Koreňmi podrytá cesta ma začína poriadne iritovať a to ešte neprišlo to najhoršie. Cca 2 km od Maduníc vás značka odkloní na rozjazdenú horskú cestu. Bahno, veľké kamene, poľná cesta, dokonca aj môj zrenovovaný Favorit, ktorý je upravený pre ťažšie podmienky ako krásny asfalt, trpí. Na takých tenkých gumách sa borím do blata. Každú chvíľu zosadám a tlačím.

Trošku off-roadu na záver

Tento MTB úsek je dlhý cca 1-2 km, potom je to už taký ten klasický starý asfalt. Pri Maduniciach opäť prechádzam na druhú stranu kanála a po kombinácii panelka + poľná cesta + asfaltka sa dokotúľam až do Hlohovca. Stadiaľ už po hlavnej ceste na vlak do Leopoldova.

Záver – Vážska cyklomagistrála

Vážska cyklomagistrála je najstaršia a pre mňa jedna z najkrajších cyklomagistrál na Slovensku, ktorá je postupne renovovaná, prevažne z eurofondov. Cyklomagistrála sa tiahne od Strečna až po Hlohovec a celkovo má okolo 160 km , pričom úsek Strečno – Nemšová je viac menej po málo frekventovaných cestách tretej triedy. Cesty sú na niektorých úsekoch rozbité, ale je to zjazdné aj na cestnom bicykli. Od Nemšovej sa napojíte na novú cyklotrasu a až do Hornej Stredy idete po asfalte, za ktorý by sa ani Rakúšania nemuseli hanbiť. Od Hornej Stredy po Hlohovec je to už horšie. Na niektorých úsekoch je kvalitný asfalt, inde asfalt podrytý koreňmi, panelka no a úplný hrot je asi dvojkilometrový MTB úsek. Tu už zvážte, či vezmete cesťák.

Aj napriek tomu, že len cca 70 km úsek zo 160 km je potiahnutý novým asfaltom, tak táto cyklotrasa má veľký potenciál. Dovolím si tvrdiť, že v momente keď celý úsek bude oddelený od cesty a bude vyasfaltovaný, bude to najkrajšia cyklotrasa, akú na Slovensku máme. Neviem sa dočkať, kedy najbližšie zavítam do regiónov okolo Váhu 🙂

GPX súbor z Vážskej cyklomagistrály:

7 názorov na “Vážska cyklomagistrála”

  1. Púchov – Nemšová: Vtip je v tom, že cca od Bytče po Púchov sa ide popri Váhu, pred Púchovom je veľmi pekná priehrada pri Nimnici (krásne kúpele, zvyknem si tam nabrať minerálnu vodu). Zrovna od Púchova sa cesta odkloní od Váhu. 🙂 Cesta však nie je nudná, keď človek vie, čo kde pri ceste zaujímavé je, napr. románsky kostolík Pominovec (vyzerá ako ten Dražovce pri Nitre), nejaké kaštiele, s určitou zachádzkou aj hrady / zrúcaniny. Predpokladám však, že i tento úsek sa časom spraví popri Váhu. Na niektorých úsekoch aj je asfalt, ale zbytok len poľná cesta.

    Chaos v Trenčíne: Aktuálne tam dokončujú ten úsek cyklocesty, takže čochvíľa nebude treba prejsť po ceste. Ono to je v pohode pre toho, kto to pozná a vie kadiaľ (spod starého železničného mosta je treba prejsť vpravo na cestu a kúsok paralelne po ceste až po cyklocestu zase), ale pre cudzieho problém… (i dnes som tadiaľ šiel: https://www.strava.com/activities/6828695774)

    Horná Streda: Áno, toto bol kedysi ten najlepší úsek (zbytok po Nové Mesto bola štrková / poľná cesta), ale roky robia svoje.. No dnes tam už frézovali cestu, zjavne idú opravovať tie rozbité úseky a teste pred Piešťanmi robia úplne novú cyklocestu.

    Piešťany – Hlohovec: To nie je spravené, zatiaľ je oveľa lepšie prejsť na ľavý breh (cez kolonádový most okolo kúpeľov alebo cez cestný most) a ísť po bočnej ceste do Hlohovca – je v pohode, malá premávka.

    1. Ešte dodatok: Ono i z toho nudného úseku (uznávam) od Trenčína po Hornú Stredu možno vidieť nejaké zaujímavé miesta, len treba vedieť, kam sa dívať. Na hrad Beckov je priamo vyhliadka, ale vidno z diaľky aj hrad Tematín a Čachtice, tiež torzo románskeho kostola Haluzice. No celkovo je to (na rozdiel od cyklociest v zahraničí) naozaj skôr „cyklodiaľnica“. Ak ide človeku o spoznávanie krajiny, tak je lepšie ísť priamo cez Beckov (pri Opatovciach sa je možné odpojiť z cyklocesty) alebo zísť na Nové Mesto a nádhernou cestou poza Čachtický hrad na Višňové, Hrachovište, Vrbové, len tam je potom nepríjemná frekventovaná cesta na Piešťany (zvažuje sa možnosť spraviť cyklocestu zo starej železnice). Snáď sa to časom spraví všetko a bude to ešte lepšie. 🙂

  2. Priamo cyklotrasou sa dá z Nemšovej dostať do Piešťan, s tým, že v Nemšovej opačne cyklotrasa pokračuje do Česka cez Horné Sŕnie, len úsek od hranice do Sv. Štepána sa musí prejsť po hlavnej, a potom je to už čisto cyklotrasa až do Brumova a ďalej. Zo Sŕnia na hranicu to však nie je oficiálna cyklotrasa, majú tam prístup aj autá, je to teda účelová komunikácia, no vozovka je kvalitná, aj pre korčuliarov, len pod jedným mostom je zvlnená. Cyklotrasa má názov Bevlava.

    Na Piešťany, v Trenčíne treba pokračovať popod (bývalý železničný) most, za ním sa držať vľavo, prejsť popod cestný most, a pokračovať rovno (je to tam čerstvo vyasfaltované). Na konci Trenčína, za hrádzou, keď prejdete popod privádzačský most D1, pokračuje cyklotrasa na Nové Mesto.

    Za Novým Mestom, tú cyklotrasu od koreňov opravili, takže už tam nenadskakujete na koreňoch. Od Hornej Stredy je časť účelová komunikácia, teda môžu tam vojsť autá. Cesta je však bez výtlkov a nerovností. Až od hranice Trnavského kraja do Piešťan je už nová cyklotrasa. Donedávna sa tam šlo po rozbitej ceste od koreňov, to už je však minulosť.

    Keďže okolo Nemšovej sú aj ďalšie mestá – Nová Dubnica, Dubnica n/V a Ilava, cyklistická prístupnosť je taká, že z Nemšovej sa dá dostať aj do Dubnice bez použitia hlavných ťahov. Treba použiť účelové komunikácie popri kanáli, no prístup tam majú aj autá. Cesta je v pohode, len korčuliari, hlavne okolo Dubnickej vodnej elektrárne možu mať problémy so štrkom a nerovnosťami.
    Na Novú Dubnicu, cez Príles, výjdete na križovatku s hlavnou I/61 a pokračujete rovno na Kolačín, alebo po hlavnej, vľavo 1,5 km Dubnica, vpravo 1 km Nová Dubnica. Do oboch miest sa dá dostať aj cez Kolačín, ak sa bojíte áut, ale je to zachádzka a tiež tam chodia autá.
    Najhoršie je to do 8 km vzdialenej Ilavy. Môžete ísť popri kanáli, okolo Dubnice, ešte s dobrou cestou, ale chodia tam autá na Bolešov, potom je to už štrková vytlčená cesta cez Prejtské jazerá až do Ilavy, na korčuliach neprejditeľná, a na cesťáku možno.
    Alebo môžete ísť po hlavnej I/61, len sa pripravte, že vás bude každých pár sekúnd obiehať nejaké auto a cez víkend je tiež veľká premávka. Ak chcete prejsť z Dubnice do Trenčína a späť čo najrýchlejšie, cyklotrasa cez Nemšovú je zachádzka, a nikde inde nie je I/61 tak vyťažená ako od Trenčína po Ilavu.
    Je tu kopec závodov, firiem, mestá blízko vedľa seba, a cyklotrasa tu chýba ako soľ.

  3. Sered – Kaskady – Šaľa je tiez dobra cyklotrasa a potom pokracuje Kolarovo- Komarnom. Usek medzi Salou a Kolarovom je nespevnena cesta.

  4. Vcera som siel usek Trencin – Leopoldov. V pohode, az na uz spominany usek od Hornej Stredy po Madunice. Tam som to vzdal a siel na hlavnu cestu. Ja za cyklomagistralu povazujem len vyasfaltovane, oddelene teleso od automobilovych komunikacii. Cela Vazska cyklomagistrala ma obrovsky potencial, len to musi ist po samostatnom telese. Inak siel som okolo 3 bufetov a vsetky zavrete. 😉 Doplnal som tekutiny v dedinskych krcmach.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *