BICYKLOM OKOLO BALATONU

Nápad ísť bicyklom okolo Balatonu bol úplne spontánny, neplánovaný a geniálny. Štvordňový výlet okolo maďarského mora sme zrealizovali v Marci 2022 – málo učenia, krásne počasie, bezvetrie a lacné ubytko. Celkovo náš výlet mal 320 km, pričom treba povedať, že samotný okruh okolo jazera má len cca 220 km. Aktuálne fotky z našich výletov nájdete na našom Instagrame a Facebooku.

1. deň Bratislava – Balatonfured

Bratislava – Veszprém

Keďže išlo o prudko spontánny výlet, Maťa ku mne prišla večer a aby sme sa aj trochu vyspali, tak sme mali 2 hodiny na naplánovanie výletu, kúpu lístkov na maďarské vlaky, booknutie ubytovania, prípravu bicyklov na dlhšiu cestu a zbalenie sa. Bola to celkom výzva, no nakoniec sme všetko stihli. Konkrétne tipy a rady týkajúce sa dopravy, ubytka a iného sme zhrnuli na konci článku.

V štvrtok o 7mej ráno sadáme na bicykle v Bratislave a smerujeme do Hegyeshalomu. Prečo do Hegyeshalomu ? Medzištátne vlaky sú drahé a idú zbytočne dlho a tak som rozhodol, že musíme zájsť do najbližšieho železničného uzla v Maďarsku. Po Maďarsku ideme ako študenti so zľavou 50% a tak úsek Hegyeshalom-Gyor-Veszprém nás aj s bicyklom stojí necelých 5 eur. Keby idete cez Budapešť, je to podstatne drahšie. Dali sme si dve hodinky na cestu do Hegyeshalomu, je to cca 35 km od Bratislavy a s plne naloženými bicyklami sú dve hodiny tak akurát. Sadáme do vlaku a po necelých 3 hodinách sme vo Veszpréme.

Stanica v Hegyeshalome
Veszprém – Balatonfured

Vlak do Veszprému je zážitok. Vlak z minulého storočia ide v priemere tak 40 km/h cez kopcovitý úsek, pričom pri Veszpréme, na niektorých úsekoch cez mosty, až zastaví. Vystupujeme. Vo Veszpréme ideme po cyklotrase do centra. Fotíme sa pri tabuli #2023 Veszprém a ja nechápem, prečo tam je 2023. Na Facebooku mi ostatní cyklisti vysvetlili, že je to kvôli tomu, že v roku 2023 bude Veszprém Európskym mestom kultúry.

#2023 Veszprém

Prechádzame cez centrum hore ku“Veszprémi Vár“. Hradné námestie je pomerne vysoko nad mestom a tak z každej strany máte výhľady na mesto, no Balaton z Veszprému neuvidíte. Samotné nádvorie je veľmi pekné – dýcha historickou atmosférou, avšak teraz je rekonštruované, tak to trošku kazí dojem. No aj napriek tomu, že Veszprém je aktuálne v rekonštrukcii, sa nám veľmi páčil a sme radi, že sme ho navštívili. Veszprém je veľké mesto a tak si pre istotu kupujeme večeru (je tu Lidl, Tesco, Spar), keďže nie sme si celkom istí, či obchody s potravinami budú v tomto ročnom období a poobede v jednotlivých dedinkách okolo Balatonu otvorené.

Centrum Veszprému

Z Veszprému vychádzame pokrútenou cyklotrasou, ktorá prechádza cez nejaké logistické centrum, no treba povedať, že po ceste sme nemuseli ísť. Všade sú cyklotrasy. Za logistickým centrom nás dokonca víta úplne nový asfalt. Veszprém je mesto nad Balatonom a tak v podstate celú cestu z Veszprému ku Balatonu len klesáte. Ja si kazím deň tým, že myslím na to, že tento kopec budeme musieť vyšľapať cestou späť.

Luxusné cyklotrasy

Prechádzame cez Felsoors a stále klesáme, cyklotrasa sa stáča vľavo a ťahá nás do Alsoors. Tesne pred Alsoorsom zastavte a choďte sa pozrieť na rozhľadňu Somlyó-hegyi kilátó. Výhľad je ozaj parádny. Až po poloostrov Tihány vidíte krásný azúrový Balaton. Bicykle sme zamkli v lese, pretože táto rozhľadňa je cca 300 metrov od cesty, ale tak to sa v pohode dá zvládnuť.

Výhľad z rozhľadne
Rozhľadňa, blízko cesty

Silnejúci vietor nás vyháňa z rozhľadne a tak sa spúšťame k Balatonu. Celkom som prekvapený, že Balaton je ozaj čistý a musím povedať, že maďarské more na nás urobilo ozaj parádny prvý dojem. Pri Balatone si dávame takú skorú večeru a počas tejto idylickej večere na mňa zaútočila labuť. V živote by som nebol povedal, že tieto zvieratá sú také agresívne.

Labute, agresívne to zvieratá

Popri Balatone po parádnych cyklotrasách ideme smerom na západ až prichádzame do Balatonfuredu. Tu končíme dnešnú časť výletu a spíme v apartmáne na konci dediny. Balatonfured vyzerá ako ozaj veľké „letovisko“, cítim sa čisto ako v Chorvátsku/Taliansku.

Vynovené značenie je tiež paráda

2. deň Balatonfured – Keszthely (Hevíz)

Balatonfured – Badacsonytomaj

Z Balatonfuredu vychádzame ráno a ešte je celkom sviežo. Smerujeme ku poloostrovu Tihány. Kvalita cyklotrás sa zhoršila, cyklotrasy sú podryté koreňmi a sem tam sú aj rozbité. Favorit aj Matin Peugeot dostávajú zabrať. Pri polostrove Tihány sa zastavujeme pri levanduľových poliach. V marci to vyzerá veľmi depresívne, no v lete to musí byť krásne.

Levandulové polia

Za polostrovom Tihány nás začína trošku trápiť vietor, no aspoň kvalita cyklotrás sa na chvíľu zlepšila. Výhodou tejto „severnej“ časti Balatonu je, že cyklotrasa nás stále ťahá k jazeru a tak si užívame výhľady, sem tam odbehneme aj na pláž. Omnoho lepšie ako pri Neusiedler See, kde ani neviete, že obchádzate jazero.

Oddych pri vode

Prechádzame cez množstvo dedín začínajúcich na „Balaton“, Balatonudvári, Balatonakali, Balatonszeped a množstvo ďalších. Cyklotrasy sa zhoršujú, korene, rozbité úseky, jamy. Normálne som rád, že som nezobral cesťák, pretože tu by dostal zabrať. Zrenovovaný Favorit so širšími plášťmi to zvláda úctyhodne. Zastavujeme v Zánke. Priamo pri cyklotrase je múzeum vojenskej techniky. Väčšinu techniky vidno z cyklotrasy. Google recenzie nás presvedčili, že toto miesto sa neoplatí navštíviť a tak len zvonka fotím vrtuľník, stíhačku a raketu.

Múzeum vojenskej techniky

Po rozbitých cyklotrasách prichádzame do Badacsonytomaj. Na mape sa mi toto miesto zdalo ako nevýrazná dedinka, no keď sme zašli hlbšie do centra dediny tak nás ohúril krásny kostol týčiaci sa pod vinicami. Obedujeme nejakú maďarskú paštétu. Maďari majú ozaj veľmi chutné tieto paštéty, len problém je, že v obchode netušíte, čo kupujete.

Kostol v Badacsonytomaj
Badacsonytomaj – Keszthely

Z Badacsonytomaj prechádzame cez vinice, ktoré nás trápia neustálym stúpaním a klesaním až ku hradu Szigliget. Úsek okolo viníc je fajn aspoň v tom, že sme ozaj vysoko nad jazerom a tak kvapky potu sú kompenzované krásnymi výhľadmi. Ozaj ten Balaton vyzerá ako more. Pod hradom Szigliget je malá kaviareň, kde nechávame pripnuté bicykle aj s batožinami. Čašníčka s kávou v ruke nás uisťuje, že sa nemusíme báť o veci. Kráčame asi 200 metrov hore kopcom a sme pri vstupe. Vstup vychádza na 1000 HUF (cca 2,7 eur) a určite sa oplatí zaplatiť. Hrad je udržiavaný, ozaj vidno, že sa tu o to starajú. Výhľady sú ešte krajšie. Strmými schodmi stúpame až na hradby, kde si sadáme a kocháme sa krásnym Balatonom.

Z hradu schádzame po mačacích hlavách a cez úsek močiarov vchádzame do poslednej dnešnej fázy. Cyklotrasy opäť vyzerajú lepšie. Parádny povrch cyklotrás nás vedie pozdĺž brehov jazera až do Keszthely. V Keszthely prichádzame na mólo s výhľadom na celé jazero. Oddychujeme. Po chvíľkovom oddychu prechádzame popri nápise Keszthely do centra. Centrum pekné, ale ničím výnimočné. Kaštieľ to už je iná reč, veď posúďte sami.

3. deň Keszthely – Siófok

Keszthely – Szántód

Budíme sa v Hevízi (čo je asi 7 km od Keszthely), balíme veci, raňajkujeme a sadáme na bicykle. Ubytovanie v Hevízi sme vybrali hlavne kvôli cene. Hevíz je o 50% lacnejší v porovnaní s Keszthely. Cez Keszthely prechádzame svižne a opäť sa pripájame na cyklotrasu „Balaton Korut“. Od Keszthely nás čaká cca 15 kilometrový nezáživný úsek pomedzi polia a rákosie. Podobne ako pri Neusiedler See – bez výhľadov. Jáj a ešte ma strašne nasierajú železničné priecestia v Maďarsku. Maďari na každom priecestí pre cyklistov drbli takúto húsenicu, ktorú sa nedá obísť bez toho aby ste zosadli z bajku. (áno táto na foto sa dá obísť po ceste, no väčšina sa nedá)

Po 15 km prídete do Balatonberény a čaká vás asi 90 km cez sústavne zastavanú oblasť. Včera sme išli po rozbitých cyklotrasách, no dnes prechádzame po vedľajších ťahoch v dedinách. Nemusíte sa báť, za celý deň sme stretli asi 5 áut. Tým, že prechádzame cez zastavanú oblasť, tak už aj výhľady sa strácajú. Keď chceme vidieť jazero musíme ísť k brehu. Prechádzame cez nekonečne veľa dedín, jazero vidíme len sem tam, ale zas aspoň povrch je perfektný. Vietor nám fúka do chrbta a tak sa ani nenazdáme a sme pri kompe v Szantóde. Tento breh jazera je chudobný na pamiatky a tak mimo mól s výhľadom, ani nemáme dôvod zastavovať.

Južný breh väčšinou len takto

Szantód – Siófok

V Szantóde prichádzame ku kompe. Každú chvíľu tu premáva kompa na druhý breh Balatonu (Tihany) a zároveň je tu krásny výhľad. Kompa berie autá, motorky, bicykle, no priznám sa že neviem presnú cenu, ale nemyslím si že to bude drahé.

Zo Szantódu odchádzame smerom na Siófok. Ten nás víta novo postavenými hotelmi popri pobreží. Do centra vchádzame cez železničné priecestie (áno zas tam je tá ******* húsenica). V zásade celé centrum Siófoku je jedna rozhľadňa (vodná veža alebo ako sa to presne nazýva). Viac sa oplatí ísť kuknúť vyhliadkové koleso pri Balatone, krajšie výhľady. V Siofóku dnes končíme cestu a ešte ideme večer na prechádzku po pobreží. To sa ozaj oplatí, vysvietený Balaton je ozaj krásny.

4. deň Siófok – Veszprém – Bratislava

Posledný štvrtý deň sa nesie v znamení zhoršenia počasia. Síce neprší ale z rána je ozaj chladno. Opúšťame Siófok a vchádzame do Balatonvillágos, ktorý nás víta prudkým stúpaním. Celá cesta okolo Balatonu bola super v tom, že to je rovinka, no tieto kopčeky tu nás trápia. Obzvlášť keď som povedal Mati nech neberie zbytočne blbosti, aby sme neťahali zbytočnosti, tak zobrala pre seba len 2 uteráky, 2 bundy a rifle. Ja beriem jeden uterák s rozmermi 20×20 cm a zatiaľ vždy poslúžil. Každopádne tým, že sme na kopci, máme krásne výhľady.

Prechádzame cez kopcovitý terén okolo Balatonvillágosu a smerujeme do Balatonalmádi. Kvalita cyklotrás je ozaj perfektná a k tomu ešte nachádzame aj eurofondový altánok s krásnym výhľadom na Balaton.

Z Balatonalmádi nás čaká stúpanie do Veszprému. Áno, to stúpanie čo som na začiatku spomínal, že si užívam zjazd z Veszprému k vode. Nadávame, tlačíme, oddychujeme a znova nadávame. Každopádne po využití 80% nadávok, ktoré ľúbozvučná slovenčina pozná sa dostávame na vrchol stúpania a už len sa odkotúľame na stanicu do Veszprému. Z Veszprému opäť ideme osobákom do Gyoru, stadiaľ do Hegyeshalomu a z Hegyeshalomu na bicykloch domov.

Tipy a rady – Bicyklom okolo Balatonu

• Celkovo náš výlet mal 320 km, pričom treba povedať, že samotný okruh okolo jazera má „len“ cca 220 km
  • Výber bicykla treba zvážiť. Severná časť jazera bicykle (hlavne cesťáky) vytrápi. Južná časť je úplne v pohode a vhodná aj pre cesťák. Ak však plánujete na bicykli obísť Balaton radšej si vezmite trekový bicykel.
  • Vietor – my sme mali slabý vietor, no domáci vraveli, že niekedy tu býva až víchrica, tak počítajte s tým
  • Ubytovanie – okolo jazera je kopec kempov, apartmánov, hotelov. Balaton je ozaj vybudovaný a tak viete nájsť od úplneho luxusu až po lacné apartmaníky za pár eur
  • Peniaze – mimo sezóny nám dvom stačilo dokopy vymeniť 150 eur za forinty, s tým že sme pokryli náklady aj na ubytko aj na vlak, aj na stravu a aj na atrakcie.
  • Doprava – Okolo celého jazera ide vlak, čo je super keď idete s deťmi. Viete si kedykoľvek skrátiť cestu. Ku jazeru sa dá dostať viacerými spôsobmi, my sme šli Hegyeshalom – Gyor – Veszprém (pre nás – študentov najlacnejšie)
  • Cyklotrasy – okolo celého jazera ide cyklotrasa, len ako som uviedol vyššie, na severnej časti je dosť rozbitá
  • Značenie – značenie je úplne super, treba sa držať značiek „Balaton Korut“

GPX súbor:

Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu Bicyklom okolo Balatonu

5 názorov na “Bicyklom okolo Balatonu”

1. Dobrá velice zjednodušená reportáž chtělo by to více podrobněji kde a za kolik se dá ubytovat a kde v krčmě za kolik se dá najíst něco o vinárnách možnosti koupání ATF🤫😅

1. Zdravím plánujeme tiež cestu okolo Balatonu a obávame sa že či je cesta čisto vhodná len na cestný bycikel. Sú tam len čisto asfaltové cyklotrasy prieč celého Balatonu alebo su nejaké úseky aj z iného povrchu ?

1. Ahoj Adrián,

Cyklotrasy okolo Balatonu sú kompletne asfaltové, avšak čo musím podotknúť, že v úseku Balatonalmadi- Keszthely je kvalita týchto cyklotrás ozaj mizerná – t.j. cyklotrasy sú veľmi často podrastené koreňmi, prípadne sú rozbité a posledných 30 rokov ich nikto neopravoval a preto ak pôjdete na cesťákoch tak Vás ozaj vytrasie. Akože myslím si, že je to zjazdné a prejdete to aj na cesťákoch, ale minimálne severný breh je z môjho uhla pohľadu na priemernú rýchlosť okolo 20 km/h práve kvôli kvalite cyklotrás. Južný breh ten je parádny, tam je ozaj na 99% veľmi kvalitný asfalt, kde môžete ísť aj 40 km/h. No teda odpoveď na tvoju otázku je, že cyklotrasy sú okolo celého Balatonu asfaltové avšak severný breh má horšiu kvalitu kvôli koreňom/rozbitému asfaltu.

Ak by ste mali akékoľvek iné otázky, tak kľudne píšte, rád poradím prípadne pošlem nejaké foto.

2. Ahoj,
    Tiež premýšľam nad tým, či sa to kvôli kvalite cyklotrás oplatí absolvovať. My máme gravely a aj tak si nie sme istí. Nemáš nejaké ilustračné fotky z toho severného brehu, na ktorých by bolo vidno, ako veľmi zlé to je? 🙂

Premýšľame nad májovým termínom. Predpokladám, že to už je sezóna v plnom prúde a nie je problém kdekoľvek zastaviť na občerstvenie apod.?

A ešte ma zaujíma, či sú po ceste rozmiestnené nejaké stanice na dočapovanie vody napr.? S tým bol problém dokonca aj na rakúskom Dunaji.

Díky moc
    Martin

1. Ahoj Martin,

Prepáč, že odpisujem až teraz, len bol som v zahraničí a nemal som pri sebe notebook. Každopádne ak je to ešte aktuálne, tak sa pokúsim zodpovedať tvoje otázky.

Čo sa týka severného brehu, tak áno je rozbitý a podrytý koreňmi, ale prešiel som ho aj na cesťáku a dá sa to zvládnuť. Nemám veľa fotiek nekvalitného asfaltu, ale jednu som našiel, tak ti ju posielam emailom. Neviem v akom stave je to teraz, naposledny som bol na Balatone 2022 a vtedy to nebol dobrý stav, no už vtedy bolo vidno že veľa opravujú.

Myslím si však, že pokiaľ nebudete nejak letieť na graveloch (25 km/h a viac), tak to úplne v pohode zvládnete :). Je to pekný výlet.

Máj už by mala byť rozbehnutá sezóna, teda aspoň začiatok, takže reštaurácie a podobné občerstvenia by mali byť otvorené, no asi závisí od konkrétneho prevádzkovateľa. Je to stále len začiatok sezóny, čiže nemusí byť všetko otvorené tak ako v lete.

Stanice na dočapovanie vody sme my nenašli žiadne, resp. ak boli, tak ich bolo veľmi málo. My sme si väčšinou vodu dopúšťali v kempoch čo boli po ceste alebo sme ju kupovali v obchodoch, no studničky ako sme zvyknutí z Rakúska, takéto tam neboli.

Dúfam, že som zodpovedal všetky tvoje otázky a ak máš akékoľvek doplňujúce, neváhaj ma kontaktovať.